Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit artikel is toegespitst op verzekeringsimpact van de verplichte installatie van laadpalen in gebouwen. Voor informatie over de installatie van een laadpunt in uw eigen woning verwijzen we u graag door naar dit artikel.

Volgens het Vlaams klimaatakkoord moet elke nieuwe wagen of bestelwagen vanaf 2029 elektrisch rijden. Er zullen tegen dan dus nog heel wat oplaadpunten moeten bijkomen. Daarvoor werden in 2021 al de nodige aanpassingen gedaan in de wetgeving. We geven een overzicht van de huidige en toekomstige regels en verplichtingen*.

Niet voor bewoning bestemde gebouwen en parkeergebouwen

Welke regels zijn nu al van toepassing?

Alle nieuw gebouwde (parkeer-)gebouwen die niet voor bewoning bestemd zijn en over (een parkeerterrein met) meer dan 10 parkeerplaatsen beschikken, moeten sinds maart 2021 voorzien worden van minstens 2 oplaadpunten én de nodige infrastructuur om bij minstens 1 op de 4 parkeerplaatsen de installatie van een oplaadpunt mogelijk te maken in een later stadium. Voor de ingrijpende renovatie van bestaande gebouwen gelden dezelfde regels.

Welke verplichtingen volgen nog?

Tegen 1 januari 2025 moeten ook alle bestaande niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen uitgerust worden met minstens 2 oplaadpunten.

Voor bewoning bestemde gebouwen

Welke regels zijn nu al van toepassing?

Bij nieuwe woongebouwen met een parkeerterrein met 2 of meer parkeerplaatsen moet voor elke parkeerplaats nu al infrastructuur voorzien worden om de latere installatie van een oplaadpunt mogelijk te maken.

Die verplichting geldt ook bij de ingrijpende renovatie van bestaande woongebouwen met een parkeerterrein met meer dan tien parkeerplaatsen.

Heeft de verplichte installatie impact op uw verzekeringen?

Elektrische voertuigen hebben een hogere brandlast. Dat wil niet zeggen dat ze vaker vuur vatten, maar wel dat ze moeilijker te blussen zijn. De meeste elektrische of hybride wagens zijn immers uitgerust met een variant van de lithium-ion-batterij. Die kan bij een productiefout, hittestraling of mechanische beschadiging een elektrochemische reactie veroorzaken waarbij toxische en brandbare gassen vrijkomen. Om een brandend elektrisch voertuig te blussen is heel veel water nodig omdat het tot in de batterij moet geraken en bovendien kan een gedoofde accubrand nog terug opflakkeren.

De installatie van een laadpunt voor elektrische voertuigen wordt daardoor als een verhoging van het brandrisico van uw gebouw beschouwd. U meldt de installatie dus best aan uw verzekeraar, zodat die de juiste dekking kan voorzien en onderverzekering kan voorkomen. Bij grotere installaties en parkings moet er zelfs een risicoanalyse gemaakt worden, die omwille van preventiemaatregelen tot aanpassingen kan leiden.

Wenst u advies?

Wij bekijken graag uw specifieke situatie en gaan samen met u op zoek naar de meest geschikte verzekering. Neem gerust contact op als u zich wilt laten begeleiden.

 

* Voor de gedetailleerde regelgeving kunt u terecht op de website van de Vlaamse Overheid.

Op de hoogte blijven van het belangrijkste verzekeringsnieuws? Registreer u voor onze driemaandelijkse nieuwsbrief.

Bekijk onze vorige nieuwsbrieven