Sinds begin november moeten ziekenhuizen alle niet-dringende medische ingrepen uitstellen. Daardoor kunnen reeds gemaakte hospitalisatiekosten buiten de prehospitalisatieperiode vallen. Om hun verzekerden niet in de kou te laten staan, passen de meeste maatschappijen de terugbetalingsperiode van de medische kosten vóór de opname aan.

De medische kosten die gepaard gaan met een hospitalisatie blijven meestal niet beperkt tot de periode waarin u daadwerkelijk in het ziekenhuis opgenomen bent. Daarom komt uw hospitalisatieverzekering vaak ook tussen voor de medische kosten die u maakt in de “prehospitalisatieperiode” (een bepaalde periode die aan uw hospitalisatie voorafgaat) en de “posthospitalisatieperiode” (een bepaalde periode volgend op uw hospitalisatie).

Door het sterk toenemend aantal opnames van coronapatiënten is beslist dat de ziekenhuizen sinds begin november alle niet-dringende medische ingrepen moeten uitstellen. Dat kan tot gevolg hebben dat reeds gemaakte medische kosten buiten de prehospitalisatieperiode vallen.

Had u binnenkort een hospitalisatie gepland?

Dan hoeft u zich geen zorgen te maken: de meeste verzekeringsmaatschappijen passen – net als tijdens de eerste coronagolf – de terugbetalingsperiode van de medische kosten vóór uw opname aan.

Let wel op: deze uitzonderlijke maatregel is niet van toepassing op de posthospitalisatieperiode.

Contacteer ons

Heeft u nog vragen over een geplande hospitalisatie of krijgt u graag bijkomend advies, contacteer dan uw accountmanager. 
26-11-2020
Heeft u een vraag over uw hospitalisatieverzekering?

Contacteer ons op het telefoonnummer 03 482 15 30 of via e-mail: