De "witte villa", tot voor drie jaar het kantoor van Van Dessel in Berlaar, is een waar begrip in de verzekeringswereld. In augustus 2018 ging het gebouw tegen de vlakte om plaats te maken voor een gloednieuw kantoor. Een uitbreiding die nodig is om Van Dessel de ruimte te geven om verder te groeien. Met de villa verdwijnt dan wel een icoon, de historische waarde zal nooit verloren gaan. Bouwen aan de toekomst op de fundamenten uit het verleden: een reeks van vier persoonlijke verhalen over de symboliek van de villa. In deel 2: directielid Chris over de ondernemende houding die Van Dessel typeert.
 

"Het beeld van de noest werkende Kempenaar typeert Van Dessel helemaal."

Directielid Chris over de ondernemende houding die het bedrijf kenmerkt

"Hard werken heeft altijd al in het DNA van Van Dessel gezeten. Ik ben intussen bijna 28 jaar in dienst: ik denk dus wel dat ik dat als bevoorrechte getuige mag stellen.

Onze klanten waren en zijn nog steeds onze belangrijkste drijfveer. Alles wat we doen staat in het teken van onze verzekerden. ‘Luisteren naar de klant’ is niet voor niets één van de pijlers van ons beleid. Vandaag speelt digitalisering een belangrijke rol in de relatie met onze verzekerden, maar vroeger uitte die klantgerichtheid zich op een heel andere manier. Ons kantoor was bijvoorbeeld tot 19 uur open, zodat alle klanten de kans hadden om langs te komen. Al roept die avondpermanentie niet bij iedereen fijne herinneringen op, vooral dan bij de vrouwelijke collega’s die in de donkere wintermaanden niet gerust waren toen ze helemaal alleen in de grote villa zaten. Te meer omdat de verzekeringspremies indertijd vaak nog cash betaald werden op kantoor. Die dames zaten hier dus in hun eentje met een bom kasgeld - dat ze bij gebrek aan een brandkast thuis onder de matras bewaarden na hun dienst.

Ons harde werken had mooie groeicijfers tot resultaat. Ook in aantal personeelsleden, en dat gaf al eens problemen met de huisvesting van ons kantoor in wat oorspronkelijk een woning was. Om al onze medewerkers gezet te krijgen, werd er met de regelmaat van de klok gerenoveerd en verbouwd in de villa. Dat gebeurde gewoon tijdens de openingsuren. Het kwam dus wel eens voor dat de cement ons letterlijk om de oren vloog tijdens het werk! De indeling van ons kantoor was door de vroegere bestemming van het gebouw allesbehalve courant. Er waren veel kleine ruimtes, waardoor er naargelang de bezetting van de afdelingen regelmatig verhuisd werd. Ik zou niet meer kunnen zeggen op hoeveel verschillende plaatsen ik gezeten heb (lacht)!

De ‘witte villa met het zwembad’ is nog altijd een icoon in de verzekeringswereld. Dat zwembad, dat was toch iets speciaals... De darm van de pomp is eens afgebroken, waardoor heel de gelijkvloerse bureauruimte en de kelder onder water liepen. Maar ook dat hield ons niet tegen: we trokken gewoon onze ‘botten’ aan en gingen met de voeten in het water dossiers halen. Ongelooflijk toch!

interview_villa_Chris.JPG

"De bureaus zijn ooit ondergelopen nadat de darm van de pomp van het zwembad was afgebroken. Maar dat hield ons niet tegen: we trokken gewoon onze ‘botten’ aan en werkten verder."


Dat beeld van de noest werkende Kempenaar typeert Van Dessel helemaal. Heel wat collega’s hebben serieus wat dienstjaren in ons bedrijf op de teller staan, wat maakt dat we heel veel expertise in huis hebben. De combinatie van die ervaring met het enthousiasme van gedreven jongere werknemers zorgt ervoor dat bij Van Dessel nog steeds een zeer ondernemende bedrijfscultuur heerst. Dat is één van onze belangrijkste sterktes voor de toekomst!”


Lees ook deel 1 van deze reeks: directiesecretaresse Martine over de diepe wortels van het familiebedrijf Van Dessel
 
03-12-2018
Volgt u de nieuwste trends, inzichten en nieuwtjes in de verzekeringswereld graag op de voet?

Kom regelmatig een kijkje nemen op onze blog of volg ons via sociale media.